COURSE INTRODUCTION AND APPLICATION INFORMATION


Course Name
Social Psychology
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
MPAZ 114
Fall/Spring
3
0
3
5
Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Elective
Course Level
-
Mode of Delivery -
Teaching Methods and Techniques of the Course
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Present the basic theories and methodologies of social psychology.
  • Explain behaviors and experiences in relation to social psychology.
  • Examine the causal relations in the society.
  • Develop a critical perspective to social and cultural facts.
  • Evaluate the public issues within the framework of social psychology.
Course Description
Related Sustainable Development Goals

 



Course Category

Core Courses
Major Area Courses
Supportive Courses
Media and Managment Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Required Materials
1 Introduction to the course
2 History of social psychology Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji nedir? In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 21–37). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal psikolojiye giriş. In Sosyal Psikoloji (pp. 27–68). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
3 Research methods in social psychology Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal psikoloji araştırmalarında yöntem ve örnekler. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 39–65). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Yöntem: Sosyal psikolojide araştırma yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 69–120). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
4 Social influence Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal etki ve uyma. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 67–100). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Uyma: Davranışları etkileme. In Sosyal Psikoloji (pp. 417–494). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
5 Social cognition and perception Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyal biliş. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 101–128). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal algı: Başka insanları nasıl algılıyoruz? In Sosyal Psikoloji (pp. 179–238). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
6 Midterm exam
7 Attitude Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Tutum ve tutum değişimine kuramsal yaklaşımlar. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 129–178). İstanbul: Evrim Yayınevi. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Tutumlar ve tutum değişimi: Düşünce ve duyguları etkilemek. In Sosyal Psikoloji (pp. 353–416). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
8 Psychosocial development and the self Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Sosyalleşme ve sosyal gelişim. In Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 219–246). İstanbul: Evrim Yayınevi. Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Benlik. In Dünden Bugü-ne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş (pp. 247–270). İstanbul: Evrim Yayınevi.
9 Interpersonal attraction, romantic relationship and love Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Kişilerarası çekim: İlk izlenimlerden yakın ilişkilere. In Sosyal Psikoloji (pp. 557–620). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106.
10 Aggression and prejudice Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Saldırganlık: Neden başkalarının canını yakarız? In Sosyal Psikoloji (pp. 673–742). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Önyargı: Nedenleri ve tedavi yöntemleri. In Sosyal Psikoloji (pp. 743–816). İstanbul: Kaknüs Yayınları. Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6.
11 Gender psychology Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson.
12 Social psychology in social networking sites Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel.
13 Student presentations
14 Student presentations
15 Review of the course
16 Final exam
Course Notes/Textbooks

Kağıtçıbaşı, Ç., & Cemalcılar, Z. (2017). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.

Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (2012). Sosyal Psikoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.

Suggested Readings/Materials

Atak, H., & Taştan, N. (2012). Romantik ilişkiler ve aşk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 520–546. 

Helgeson, V. S. (2012). The Psychology of Gender. New Jersey: Pearson.

Madran, H. A. D. (1992). Buss–Perry saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23, 1–6.

Sümer, N., & Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir kaşılaştırma. Türk Psikoloji Dergisi, 14, 71–106. 

Tosun, L. P. (2017). "Sanal" Ortamda "Gerçek" Kişiler: Sosyal Ağlar ve Sosyal Psikoloji. Ankara: Nobel.

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
Presentation / Jury
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterm
2
60
Final Exam
1
40
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
2
60
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
40
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
3
48
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
Study Hours Out of Class
14
3
42
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
Presentation / Jury
Project
Seminar / Workshop
Oral Exam
Midterms
2
15
Final Exams
1
15
    Total
135

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

Will be able to have knowledge about the basic technical information of the interior design, methods and tools.

2

Will be able to use and interpret technical and procedural knowledge about the interior design  in application and will be able to express suggestions for solutions to problems orally and in written.

3

Will be able to create a strategy by recognizing the market conditions and analyzing revenue management.

4

Will be able to have knowledge about legislation, fundamental values ​​and principles in the field of interior design related to industry.

5

Will be able to think creative and innovative and apply the knowledge in an occasion different than the customary applications with an innovative way of thinking.

6

Will be able to take responsibility as an individual and a team member, will be able to be open-minded, constructive, confident, open to criticism and will be able to work effectively and efficiently.

7

Will be able to internalize the need to obey the values ​​of business ethics and will be able to have and apply the social, scientific and ethical values in the stages of the collection of data, interpretation, dissemination and implementation.

8

Will be able to communicate with colleagues and follow the knowledge in the interior design field by using a foreign language.

9

Will be able to use informatics and communication technologies with computer programs in a level that required by the interior design field.

10

Will be able to adopt a lifelong learning approach, and will be able to do studies for renewing and improving their knowledge continuously.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest